روایت نوستالژیک علی حاتمی

نویسندگان

پروین صفری سرنجه

محمدرضا حسنی جلیلیان

سعید زهره وند

چکیده

علی حاتمی را باید از نویسندگان و کارگردان­ های صاحب سبک معاصر ایران دانست. بخش قابل ­توجهی از توفیق او، مدیون بهره ­گیری از عواطف و برانگیختن حس نوستالژی در خواننده و بیننده است. در این پژوهش به روش توصیفی ــ تحلیلی، عوامل برانگیزاننده­ ی حس نوستالژی در آثار علی حاتمی بررسی شده­ است. نتایج پژوهش نشان می­ دهد عوامل ایجاد­کننده­ ی حس نوستالژی را در آثار او، باید به دو دسته­ ی زبانی و غیر زبانی تقسیم کرد. مهم ترین عوامل زبانی عبارتند از: کاربرد زبان­­­های تاریخی­(آرکائیک)، کودکانه، جاهلانه، لهجه های خاص و استفاده از اشعار مشهور، تکیه کلام های آشنا، ضرب المثل­­ها و بیان آهنگین. مهم ترین عوامل غیر زبانی نیز عبارتند از: استفاده­ ی خاص و آگاهانه از شخصیت پردازی، معماری، فضا، میزانسن، چهره پردازی و موسیقی. حضور عوامل نوستالژی ساز زبانی (در فیلم­نامه ­ها)، موجب درگیر شدن ناخودآگاه جمعی می­ شود؛ به نحوی که خواننده ضمن برقراری ارتباط صمیمی با متن، خود را در فضای سال­ های نه چندان دور تصور می­ کند. از آنجا که علی حاتمی نوشته های خود را کارگردانی کرده است، عوامل غیر زبانی نیز به ایجاد و تشدید این حس یاری می رساند. هماهنگی این دو گروه از عوامل، روایت خاص و در عین حال نوستالژیک علی حاتمی از تاریخ معاصر و خوشامدهای مردم را تشکیل می­ دهد که همین موضوع از دلایل صمیمیت آثار اوست.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مشروعیت جهت در ایقاعات علی اصغر حاتمی، زهرا اسدی

با توجه به اینکه مواد 190و217 قانون مدنی به ترتیب به شرایط اساسی صحت معامله  و شرط تأثیر جهت نامشروع در بطلان معامله پرداخته است، این مقاله درصدد پاسخگویی به این  سؤال است  که آیا در ایقاعات نیز بحث مشروعیت جهت مطرح می باشد؟به عبارت دیگر، منظور قانونگذار از واژۀ معامله،تنها عمل حقوقی دوطرفه­است یا اعمال حقوقی یک طرفه را نیز در بر می­گیرد؟ حال اگر این موضوع در ایقاعات نیز جریان داشته باشد،آیا تم...

متن کامل

بررسی عناصر داستانی در فیلمنامه های علی حاتمی

علی حاتمی از کارگردانان و فیلمنامه نویسان برجسته معاصر است . یکی از مهمترین و قابل توجه ترین جنبه های آثار وی ، جنبه ادبی آن هاست . زبان و شیوه نگارش وی ، آثار او را از قالب فیلمنامه صرف خارج کرده و به منزله یک متن ادبی درخشان جلوه گر ساخته است . سینما و ادبیات پیوندی غیرقابل انکار دارند . فیلمنامه نوعی متن روایی است با عناصری خاص که میتوان مشترکات فراوانی از جنبه کاربرد این عناصر میان فیلمنا...

15 صفحه اول

بررسی ساختار ادبی عنصر گفتگو(دیالوگ)در آثار علی حاتمی

چکیده : علی حاتمی یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های سینمای ایران است که روایت های هنری وگفتگوهای منحصر به فرد دارد. ردپای گفتگوهای فیلم های وی را باید در حوزه ی ادبیات جستجو کرد. از تاریخ بیهقی گرفته تا نثر دوره ی قاجار، از شاهنامه تا اشعار مشروطه خواهان، از اقتباس داستان های مثنوی تا کنایه و ضرب المثل و اشعار و ترانه های جاری در ادبیات فولکلوریک، همه وهمه به خوبی در تمامی آثار او مشهود است. ردیا...

15 صفحه اول

معناشناسی نسخ در پرتو روایت «ناسخ و منسوخ» امام علی 

ناسخ و منسوخ از جمله مسائلی است که صاحب‏نظران علوم قرآنی را از دیر‏باز به خود مشغول داشته و آثاری را در این حوزه به رشته تحریر در‏آورده‏اند. دستمایه اکثر پژوهش‏گران روایتی از امام علی  است که در ضمن آن امیر‏المؤمنین به شخصی که در مسجد نشسته بود و مردم را موعظه می‏کرد، از علم به «ناسخ و منسوخ» سؤال کرد و چون فرد ابراز بی‏اطلاعی نمود، امام فرمود: خود و شنوندگان را هلاک کردی. با تأمل در این حدیث ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
مجله ی مطالعات ادبیات روایی

جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۹۶-۶۷

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023